Ochutnejte zázračné Kimchi

Kimchi je korejský pokrm připravený z kvašené a nakládané zeleniny společně s dalšími ingrediencemi.Kimchi není obyčejný salát. Kromě neobyčejné chuti se jedná o velmi zdravé jídlo, které si našlo cestičku do různých koutů světa včetně České republiky.

Pojem “kimchi” byl odvozen od korejského slova “shimchae”, což znamená “nasolená zelenina”. Zpočátku kimchi nebylo nic víc než jen solená zelenina. Postupně přidáním koření a příchutí se kolem 18. století stalo Kimchi tím, čím je dnes.

 

Kimchi je vyrobeno ze zelí, které je již dobře známé pro své detoxikační kvality a pomáhá tělu zbavit se odpadů a toxinů. Pomáhá při čištění střev a stimuluje lepší vstřebávání živin v těle. Obsah vlákniny přítomný v kimchi také pomáhá při stabilizaci střevních pohybů a zabraňuje zácpě.

Česnek, který se používá k přípravě kimchi, je bohatý na selen a allicin. Allicin je významný prvek, který pomáhá při snižování hladiny cholesterolu v krvi. Snižuje tak riziko vzniku srdečních poruch, jako jsou mrtvice a infarkt. Zázvor pomáhá v boji proti infekcím a při léčbě nachlazení a chřipky.

Dále často obsahuje: bílou ředkev, jarní cibuku, chilli, rybí omáčku, sójovou omáčku, sůl, dýni, ančovičky, bylinky, okurky, ryby, oříšky, ... (záleží na výrobci a oblasti kde je vyráběno)

Fermentační proces

Kimchi se vyrabí za pomocí fermentace, kdy si zelenina uchovává cenné vitaminy, minerály a další zdraví prospěšné látky. Fermentací se ve skleničce vytvoří probiotické bakterie, které jsou velice prospěšné pro naše zdraví. Kvalitní kimchi poznáte tak, že i v uzavřené skleničce stále probíhá proces kvašení, jedná se skutečně o živou potravinu.

Tradičně se vytvořený salát nakládá na několik dní až měsíců do velkých kameninových nádob a nechává se při pokojové teplotě zfermentovat. Startovací kultura se do kimči samostatně nepřidává, v běžné atmosféře je jí dostatek. Po dosažení požadovaného stupně fermentace se tyto nádoby obvykle zakopávají do země, kde se ponechávají při nízkých teplotách; tím je proces fermentace zastaven a kimči je uchováno bez rizika zkažení.

"Až 70 % imunitních buněk se nachází ve střevech. Optimalizaci funkce střev můžeme podpořit probiotiky ve své přirozené formě, jako je fermentovaná zelenina v podobě Kimchi". (Zdravá střeva, Justin a Erica Sonnenburgovi)

Najdeme v něm:

  • vitaminy
  • minerální látky
  • esenciální aminokyseliny
  • flavonoidy a probiotika

Obsahuje také vysoké mnžství vlákniny a živin, řadu vitaminů jako vitamin A, vitamin B1, vitamin B2 nebo vitamin C. Je také bohaté na aminokyseliny a minerální látky, jako je železo, vápník nebo selen. Kimchi má v sobě velké množství silných antioxidantů a má i výhody probiotik ve formě Lactobacillus bakterií. Tyto bakterie jsou prospěšné pro naše střeva a dobré trávení. Probiotika jsou doporučována buď k prevenci, udržení zdraví (např. během a po léčbě antibiotiky, pro povzbuzení imunity, nebo před hospitalizací v nemocnici), nebo pro podporu zdraví při specifickém způsobu léčby různých onemocnění

Jak již bylo uvedeno, kimchi je zdrojem zdravých Lactobacillus bakterií, které tělo využívá pro zdravé fungování. Tato dobrá bakterie také pomáhá při hubnutí tím, že řídí chuť k jídlu a snižuje hladinu cukru v krvi. Obsah vlákniny přítomný v kimchi udržuje tělo bez pocitu hladu delší dobu, tím vám znemožňuje častější přejídání.

Nelze opomenout ani skutečnost, že obsažené látky rovněž tlumí záněty a infekce, a to včetně těch kvasinkových. Další zajímavostí je, že preddiabetici, kteří každý den konzumovali kimchi, měli menší výkyvy krevního cukru a lepší testy glukózy nalačno než ti, kteří kimchi neužívali.

Výzkumy v korejských zemích také potvrdily, že tamní stravovací návyky mají výrazný vliv na mladistvý vzhled a kvalitu pokožky, což potvrzují zejména korejské ženy. Kimchi snižuje oxidační stres v buňkách a má protizánětlivé účinky v těle. Tyto účinky se projevují na celkové vitalitě, mladistvém vzhledu a krásné pokožce, takže kimči celkově může mít účinek proti stárnutí.

 

Benefity Kimchi pro naše zdraví

  • pomáhá v boji proti cukrovce, obezitě i žaludečním vředům
  • pomáhá v boji proti stárnutí
  • udržuje správnou hladinu cholesterolu
  • posiluje imunitní systém
  • podporuje trávení
  • snižuje roiziko výskytu srdečních chorob
  • pomáhá snižovat záněty v těle
  • snižuje hladinu cukru v krvi

Jak kimchi konzumovat?

Kimchi je vynikající jako příloha, předkrm či jako doplněk k hlavnímu jídlu. Přidává se do polévek, dušených pokrmů, rýžových pokrmů a skvěle se hodí do sendvičů.

Kimchi skvěle ladí ke grilovanému masu????, zelenině???? i sýrům????. Zároveň podporuje trávení a snižuje hladinu cukru v krvi.

V pravých korejských restauracích se miska kimči automaticky podává ke každému jídlu zdarma. Podle statistik každý z Korejců sní během roku zhruba třiatřicet kilogramů kimči.

 

TIP: vyzkoušejte značku KimchiClub

  • kvalita
  • různé varianty kimchi: pálivé, jemné, vegan, sladké a jemně pikantní, sladké
  • nabízí také pickles, což je alternativa kimchi zejména pro ty, kdo nemají rádi pikantní