10 způsobů jak zlepšit imunitu

Vaše imunita je ten nejlepší lékař. Dnes se sice v TV nebo v novinách dozvíte, že si máte dezinfikovat ruce, udržovat odstup a nosit roušku. Ale nikde se nedozvíte jak zlepšit svoji imunitu. Pro zlepšení imunity nejsou důležité jen vitamíny a minerály, ale hlavně vyrovnaná psychika s minimální stresovou zátěží. Je to právě stres, který nám často oslabuje imunitu a proto bych vám kromě zdravé stravy, dobrého spánku a užívání vitamínů, doporučil také nesledování zpráv, je to zkrátka moc velká stresová zátěž.

jak_posilit_imunitu_pred_podzimem_Infografika-BrainMarket-2

1) Přísun vitamínů  C, D a E

Ve spojitosti vitamíny a imunita téměř každého na prvním místě napadne vitamín C. Ten je skutečně nepostradatelný. Vitamín C je skvělý pomocník při nachlazení - dokáže zkrátit dobu nemoci. Doporučená denní dávka vitamínu C je 80 mg, poslední poznatky hovoří spíše o vyšší dávce až 100 mg na den. U lidí, kteří jsou vystaveni  toxinnům, stresu, kuřáci ... je dopručena dávka až 3x vyšší, tedy 300 mg. V případě začínajících příznaku nachlazení užívejte klidně 3x denně 1 gram vitamínu C.

k_cemu_slouzi_vitamin_C_CZ_infografika_brainmarket

Co, ale víme o vitamínu D? Asi bychom ho nespojili s imunitou na prvním místě, přesto je to vitamín, který je pro zdravý imunitní systém velmi důležitý. Dbát o doplnění vitamínu D by měli především lidé trpící častými infekcemi. Není to nic složitého, protože nejlepším zdrojem je slunce. Když je venku hezky a svítí sluníčko načerpejte do svého těla vitamín D. Stačí pár minut na slunci a vaše tělo může vyprodukovat 10.000-50.000 IU vitamínu D. Dalším zdrojem vitamínu D jsou doplňky stravy, doporučená denní dávka je  200 - 2000 IU. Pokud chceme posílit imunitní systém klidně 5000 až 9000 IU. Dále můžeme vitamín D příjímat z ryb, hovězího masa, vajec. V našich podnebných podmínkách nám na podzim a v zimě nezbývá nic jiného než vitamín D užívat v podobě doplňků stravy a pro lepší vstřebatelnost nejlépe s vitamínem K2.

nedostatky-vitaminu_d

Nesmíme zapomenout na vitamín E,  je to silný antioxidant, který patří do skupiny tokoferolů a najdeme ho například v rostlinných olejích.

 

2) Příjem minerálů: Zinek, Selen

Na prvmín místě je třeba zmínit zinek a selen, protože tyto minerály mají  vliv na správou funkci imunitního systému. Zinek a selen se podílejí na důležitých enzymatických  procesech v našem těle. Tyto minerály najdeme v potravinách s vysokým obsahem bílkovin (luštěniny, hovězí maso, celozrnné obiloviny). Nedostatek zinku a selenu oslabuje naší imunitu. Naopak dostek Zinku v těle výrazně přispíva v boji proti infekcím a to i respiračním. V sezóně chřipkových epidemií doporučujeme 30 mg zinku (glycinát, pikolinát, methionin) denně.

ucinky_zinku_infografika_brainmarket_CZ

 

3) Zdravé střevo

Pro spoustu lidí je stále novinkou, že síla naší imunity je ukryta ve střevech. Právě ve střevech se nachází až 70% imunitních buněk,  je to mix bakterií, těch dobrých i těch špatných. Dobré bakterie vytvářejí základ naší imunity  syntézou vitamínů. Špatné bakterie způsobují autoimunitní reakce a nemoci. Pro posílení naší imunity a správou funkci střev je doporučeno užívat  probiotika a prebiotika ať už ve formě doplňku stravy nebo v přirozené formě (kimchi, kysané zelí, kefír). Pomoci střevům ke správné funkci můžeme zdravou a vyváženou stravou. Určitě je vhodné ze svého jídelníčku vyřadit  průmyslově zpracované potraviny. 

prirodni_probiotika_Infografika-BrainMarket-2

4) Potraviny zvyšující reakci imunitního systému

Známý v boji proti infekcím je česnek. Česnek obsahuje látku alicin, která ničí mikroby, které způsobují infekty v těle, významně posiluje imunitu. Pro zvyšování kapacity imunitního systému je doporučováno také colostrum, obsahuje imunoglobuliny, které odbourávají patogeny. Colostrum má pozitivní vliv na střevo a ve střevech se tvoří naši imunitu.

Také jste už určitě slyšeli o blahodárném účinku zázvoru na náš organizmus. Zázvor odstraňuje toxiny z těla, je protizánětlivý a čistí lymfatický systém.

Zásadním vitamínem pro skvěle nastartovaný imunitní systém je vitamín C, neboli kyselina askorbová. Vitamín C je rozpustný ve vodě, vytváří a chrání tkáně, kosti, cévy a kůži. Je to velmi silný antioxidant. Vitamín C najdeme v ovoci a zelenině. Pro posílení imunity doporučujeme denně 100 mg vitamínu C.

Mezi významné bojovníky proti antioxidantům patří také vitamín E. Chrání tělo před různými infekcemi. Vitamín E můžeme najít v potravinách jako jsou slunečnicová semínka, lískové ořechy, mandle, arašídy nebo v zelenině (brokolice, kapusta).

 

5) Adaptogeny = byliny podporující imunitu

Sílu bylin nelze podceňovat,  proto musíme zmínit důležité strážce imunity a bojovníky proti infekcím echinacea, ženšen, astragalus nebo eleuterokok. Směs adaptogenů je obsažena např. v BrainMax Adaptogenic.

 

6) Zvýšený příjem zeleniny

Významný zdroj kyseliny listové, která je důležitá pro tvorbu bílých krvinek nám poskytne špenát  a brukvovitá zelenina ( brokolice, květák, kapusta, hlávkové zelí, ředkvičky). Tato zelenina by měla být pravidelnou součástí  našeho jídelníčku.

zelenina-bez-kalori (1)

 

7) Omezit konzumaci jednoduchých cukrů

Nadměrná konzumace jednoduchých cukrů nepříznivě ovlivňuje možnost bílých krvinek ničit škodlivé bakterie.

 

8) Omezit alkohol a kouření

Nadměrná konzumace alkoholu oslabuje tělo vůči  infekcím a způsobuje poškození orgánů  tím oslabuje imunitní systém. V gastrointestinálním systému se alkohol dostává do krevního řečiště a negativně ovlivňuje funkci traktu a tím ničí pro nás důležité mikroby ve střevech, což přímo souvisí s naší  imunitou.

Tabákový kouř snižuje obranyschopnost horních a dolních dýchacích cest a oslabuje imunitu.

9) Význam spánku

Dlouhodobé problémy se spánkem společně se stresovou zátěží zvyšují produkci kortizolu, když tento stav přetrvává delší dobu dochází k potlačení imunitního systému. Nedostek spánku brání tvorně cytokinů, které ovlivňují imunitní systém. Spánek lze podpořit s produktem BrainMax Sleep Faster.

10) Omezit stres a úzkost

Kortizol je vylučován do těla vždy když prožíváme úzkost, stresové situace a nebo  jsme pod tlakem. Náš imunitní systém je kortizolem oslaben. Sníží se počet lymfocitů a bílých krvinek, které jsou zopdědné za boj s viry a bakteriemi. Myslete prosím na své zdraví, snažte se vyhnout stresovým situacím. Najděte si čas pro sport v přírodě, jógu, meditaci....

 

TIP NA ZÁVĚR :

Když poznáte, že něco na vás "leze", necítíte se dobře a nebo už jste nemocní začněte aktivně bojovat proti rozvinutí nemoci a nebo přispějte k rychlejšímu uzdravení tím, že budete užívat lichořešitnici a echinaceu. Lichořešitnice má silné antimikrobiální účinky a echinacea prokazatelně stimuluje imunitní systém.

 

Když už jste nemocní nebo už cítíte "knedlík v krku", pak je vhodné kapat přímo do úst tinkturu lichořeřišnice, která je známá pro své silné antimikrobiální účinky. Další vhodnou tinkturou je echinacea, která stimuluje imunitní systém.

 

Úplně sami si můžete každý den vyrobit svůj nápoj na posílení imunity. Je to jednoduché. Do sklenice vymačkejte limetku, nastrouhejte trošku zázvoru a nebo předejte lžíci sušeného, lžičku kurkumy a trošku pepře (ten podporuje vstřebání kurkumy), zalijte vodou, promíchejte. Hotovo  :-)

 

Imunitní systém a jeho stav je jednoznačne důležitý pro náš život- nemocnost - přežití. Ve vlatním zájmu bychom měli aktivně podporovat imunitu v našem těle. Myslet na dušenví zdraví, pestrou stravu, pohyb a dodávat tělu vitamíny a ostatní prvky, které podporují imunitu.